fortidensjelling.dk        danmarkskonger.dk        onlinephotos

Billeder og tekst fra mine rejser

onlinephotos

Bulgarien

Kina

Kærlighedsgudinden Afrodites Ø

Vi besøgte øen i august 2011 med Star Tour. Der var omkring 30 grader ved kysten og 40 grader inde i landet.
På denne årstid virker det hele lidt afsvedet, af sol og varme.

Vi landede i Larnaka og blev kørt til Protaras, til hotellet Maistros.

Dagstur til Trodosbjergene:
Det var rigtig flot i bjergene, men lidt hårdt at køre næsten hele dagen i alle disse hårnålesving, men en fantastisk udsigt var der, så man kunne få nogle flotte billeder. Desværre var der kun tid til at holde for at fotografere en enkelt gang.
Turen blev gennemført i minibus, da de ikke fylder så meget på bjergvejene. Desværre var det med svensk guide, så vi fik ikke historien med.
Vi spiste cypriotisk morgenmad i en hyggelig landsby, før vi kørte videre til et gammelt kloster "Kykkos" som er en af højdepunkterne på turen. Det er den rigeste, mægtigste og smukkeste kloster på hele øen. Her findes kunstskatte, ikoner, frescomalerier og mosaiker. Hele altervæggen er beklædt med rent guld.
Vi spiste frokost i byen Pedulas, der er kendt for sine gode kirsebær.
Vi passerede et vindistrikt med bjergterrasser fyldt med vinstokke og snoede vinranker. Vi ankommer til en vingård, hvor vi prøvesmager flere vine bl.a. Commandaria, en dessertvin der er helt speciel for Cypern.
Vi gør holdt ved en eventyrlignende bro Tzelefos, som er meget gammel.
Langs med vejene vokser Cyperns nationaltræ guldegen, som kun findes her på øen.

Dagstur til halvøen Karpasia:

Karpasia var en virkelig naturoplevelse. Her lever vilde æsler, og her kommer havskildpadderne ind på strandene for at lægge sine æg.
Her i æslernes rige kunne vi se æsler gå langs vejkanten i håb om at der var en godbid fra turisterne.
Vi kører igennem flere små landsbyer hvor det føles som om tiden står stille
Byen Bogazi har en smuk lille fiskerihavn, og hvis der er fanget fisk om natten står fiskerne og sælger sin fangst tidlig om morgenen. Her spiser vi vores morgenmad inden vi fortsætter.
Længst ude på spidsen af halvøen ligger Apostelen Andreas`kirke og kloster. Under kirken, i en vanskelig tilgængelig lille kælder, findes en konstant rindende kilde, som ifølge legenden siges at have healende kraft. Vi prøvede det.
Vi gjorde holdt ved Golden Beach, en lang sandstrand med små sandklitter. Vi spiste frokost på en hyggelig taverna ved stranden, og bagefter hoppede vi i vandet, det var fantastisk.
På hjemturen besøgte vi en gammel græskcypriot i hans hjem. Han havde lavet, og samlet en masse ting fra gamle dage, og viste det stolt frem. Han lavede også fløjter, gav os et nummer mens en anden dansede til.
Det var en rigtig god dag i flot natur. Desværre var det med svensk guide, så vi fik ikke historien med.

....

Dagstur til Nicosia:

Hovedstaden Nicosia er delt i den græskcypriotiske og den tyrkiskcypriotiske del, og man skal vise pas for at passere check point.
Nicosias historiske centrum er omkranset af en imponerende venetiansk bymur, og byen har været hovedstad siden 900-tallet.
Vi bliver læsset af på den græskcypriotiske side i byen, og vandrer rundt på de små smalle slingrende gader og vi kommer til ærkebiskoppaladset og Johannes-katedralen fra 1600-tallet, kendt for sine fine frescomalerier. Vi fortsætter ad promenaden gennem den gamle bydel Laiki Yitonia hvorom det siges at have været byens tidligere forlystelseskvarter.
Vi fortsætter gennem check point ind på den tyrkiskcypriotiske side hvor tiden næsten har stået stille siden besættelsen i 1974. Krydderidufte og et broget folkeliv møder os i gyderne og ikke mindst i den tyrkiske basar.
Den flotte Ayia Sofia-katedral med sine høje tårne fik vi også at se.
Vi spiste lidt frokost og noget at drikke, shoppede på egen hånd i byen, hvor der var ca. 40 grader varmt, så vi listede langs skyggefulde huse og træer.
Det var en interessant tur. Desværre var det med svensk guide, så vi fik ikke historien med.

I Protaras hvor vi boede var der en god sandstrand med promenade og spisesteder, og vandet var fantastisk.
Vi tog med en turbåd langs kysten og som var meget behagelig i varmen. På et tidspunkt blev der kastet anker og man kunne hoppe i havet.