.
Kroatien
Bosnien Hercegovina
Montenegro og Albanien
Grønland
Færøerne
Baltikum
Sydafrika
Filippinerne
Mallorca
Østrig
Istanbul
(Tyrkiet)
Bali
Kappadokien
(Tyrkiet)
Borneo
Ephesos
(Tyrkiet)
Alanya
(Tyrkiet)
Krim
(Ukraine)
Cypern
Sydøst-Thailand
Competa
(Spanien)
Sri
Lanka
Vietnam
Thailand
Sydamerika
Paraguay-Brasilien-Argentina
Chania
(Kreta)
Malaysia
Mexico
Bulgarien
Kina
|

.
Rundrejse i Vietnam 2009
.

Junke i
Halong
bugten
Den Japanske Bro i Hoi An
.
.
.
.
|
Rundrejse fra
syd til nord, februar 2009
dag
2.
Efter en lang flyvetur landede vi i Ho Chi Minh city, der
tidligere hed Saigon. Den bliver af mange stadig kaldt Saigon.
På vejen fra lufthavnen til centrum bliver man klar over at man
er havnet i en heksekedel, og hvor trafikken mest består af
knallerter og motorcykler der bevæger sig frem efter uskrevne og
ubeskrivelige regler.
Vi kørte til China Town, en meget spændende bydel, der summede
af liv, og det var her at vores danske guide lærte os hvordan man
passerer over gaden, og komme helskindet fra det.
Vi var i bydelens mest anvendte pagode Thien Hau, der er bygget
til den kinesiske havgudinde, og hun beskytter fiskere, sømænd,
handelsmænd og resten af søens folk.
Vi
kører derefter til vores hotel, Tan My Dinh
Om aftenen spiser vi på en lokal restaurant, vi fil vist 8
retter, startende med blækspruttesuppe.
. |


|
dag 3.
Vi starter dagen med at se på nogle af byens seværdigheder, vi
besøgte Præsidentpaladset, som den sydvietnamesiske præsident
Ngo Dinh Diem lod bygge.
Vi besøgte Notre Dame-katedralen der har to 40 meter høje tårne.
Derefter fortsætter vi til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev
bygget af Vietcong, i perioden 1940-60. Der var dengang over 250
km. underjordiske tunneler, og der var beskyttelsesrum, anlagt i
flere etager. Jeg var selv nede i tunnelerne, og de var bestemt
ikke udgravet til voksne europæer, men til små og slanke
vietnamesere.
På Krigsmuseet så vi hvordan de havde lavet faldgruber med lange
spidse pigge i bunden, samtidig fik man en flok pigge i nakken,
der var flere varianter
Om
aftenen var vi på sejltur på Saigon-floden hvor vi spiste
middag. Vi startede med blækspruttesuppe efterfulgt af mange
retter, der mest bestod af grønsager.
.
. |


|
dag
4.
Tidligt om morgenen sætter vi kursen mod Mekong-deltaet, som er
et af verdens frodigste områder. Den store Mekong-flod udspringer
i Tibet, og strækker sig næsten 5.000 km. gennem 5 lande til den
munder ud og forgrener sig i deltaet ved den Sydkinesiske Hav.
Mekong-floden deler sig i ni mindre floder i deltaet.
På
vejen så vi mange fiskedamme, og selvfølgelig rismarker. Der kan
høstes ris 3-4 gange om året. Området kaldes Vietnams
spisekammer.
Vi
gør holdt i en lille by My Tho, der ligger ved den nordligste
forgrening i deltaet. Her sejler vi en tur på Mekong-floden
gennem mange kanaler, og går i land på en ø Thoi Son. Her er
alt meget frodig med mange frugtplantager med eksotiske frugter.
Vi spiser frokost på øen før vi fortsætter mod vores nye hotel
Sai Gon Can Tho.
Spiste aftensmad ude i byen.
. |


|
dag 5.
Efter en god nats søvn på Sai Gon hotellet i Can Tho, der er
hovedbyen i Mekongdeltaet, går vi om bord på vores båd og
sejler til Det Flydende Marked Cai Rang, på floden Mekong.
Her ligger rigtig mange handelsbåde tæt, og fyldt med
forskellige varer, nok mest grønsager og frugt. En del af bådene
er meget gamle og ligger fast i floden.
Vi fik en ananas hver, skrællet og formet som slikkepind med
stilke som håndtag, og den smagte virkelig efter ananas.
Efter at have kikket på markedet skifter vi til mindre både, og
skal igennem nogle helt smalle kanaler, ind til en landsby, hvor
vi går på en større marked med madvarer og alle mulige andre
ting.
Derefter kører vi tilbage til Ho Chi Minh byen (Saigon).
. |


|
dag 6.
Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen og flyver til Danang.
Der besøger vi Cham museet der rummer en flot samling af
skulpturer fra Cham-dynastiet.
Derefter ankommer vi til Hoi An som er meget charmerende og den
bedst bevarede by i Vietnam, og har en historie der går mange
tusinde år tilbage. Mange bygninger i den gamle bydel er fredet
og fremstår som arkitektoniske perler, der på mystisk vis har
overlevet de mange krige.
Byen har altid været kendt som en travl handelshavn, og i
1700-tallet kom især mange skibe fra Holland, Portugal, Kina og
Japan. Der blev handlet med silke, stoffer, papir, porcelæn, te,
sukker, melasse, nødder, peber, kinesisk medicin, elfenben,
bivoks, perlemor, lakvarer, svovl og bly.
Vi kikkede også på den flotte gamle Japanske Bro.
Vi
brugte meget tid til at gå rundt i gaderne, og byen var til at
finde ud af, og der var mange butikker. Flere af os bestilte skræddersyet
tøj til levering dagen efter, festkjoler, skjorter og andre ting.
Vi havde her ½ regnvejrsdag, det eneste på turen.
. |


|
dag 7.
I dag skal vi på
en udflugt til My Son, som er den gamle hovedstad for Cham-
imperiet, der sidestilles med andre hovedstæder for Asiens
tidligere højkulturer, som f.eks. <angkor Wat i Cambodia og
Ayuttaya i Thailand. Det sidste stykke gik vi til fods, ind i et
smukt frodig dal, hvor resterne af My Son lå.
Eftermiddagen brugte vi på egen hånd i Hoi Ans hyggelige gader
og gode forretninger.
. |

|
dag 8.
Efter morgenmaden kører vi til de specielle Marmorbjerge, der
består af 5 bjerge af marmor. Den største Thuy Son, indeholder
mange naturlige grotter som vi besøgte, efter at have besteget
bjerget ad trappestien, hvor trinhøjden varierede fra 5 til 45
cm. Fra bjerget har man den smukkeste udsigt over det Sydkinesiske
Hav. Vi besøgte en marmorfabrik, hvor de lavede nogle fantastiske
flotte figurer.
Herefter kører vi over det smukke Hai Vanpas op til Hue, som
historisk er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i
år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945.
Vi tager på en sejltur på Parfumefloden, hvor vi så Thien
Mu-pagoden, som lå smukt placeret med udsigt over floden.
Senere på eftermiddagen tager vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs
mausoleer.
Her ligger Tu Ducs gigantiske gravsten, den vejer 20 tons, og det
tog fire år at transportere gravstenen de 500 km. fra området
omkring Than Hoa til mausoleet.
Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her, og ingen ved
hvor han og alle hans rigdomme ligger begravet, for man huggede
hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i
begravelsen, for at undgå gravrøveri.
Resten af dagen var til fri disposition, så vi tog på marked.
. |
|
dag 9.
Hue.
Formiddagen brugte vi på en tur til byens gamle fæstning,
Citadellet. Bag den ydre mur ligger ligger den ydre kongeby, og
bag endnu en mur ligger den indre kongeby. Her boede kongen, hans
familie, konkubinerne og tjenestefolkene. Bag en sidste mur lå
Den Forbudte By, der var forbeholdt kongen.
Vi fortsætter
til lufthavnen og tager middagsflyet til Vietnams hovedstad Hanoi,
hvor vi bliver indkvarteret på Thien Thai Hotel.
Om eftermiddagen tager vi på en rundtur i hovedstadens gamle
bydel med cykeltaxa. Det var en meget spændende tur hvor vi kunne
iagttage det pulserende liv i gaderne, de små butikker, små håndværkerbutikker
der forarbejdede deres produkter på fortovet.
Fortovene bliver brugt som parkeringsplads for knallerter og
motorcykler, så fodgængere er mange steder henvist til vejbanen.
Om aftenen gik vi selv ud og fandt et hyggeligt spisested.
. |


|
dag 10.
Hanoi.
Vi tager på rundtur i hovedstaden, og kommer først til Hoan
Kiem-søen, der ligger midt i Hanoi. Midt i søen ligger en lille
ø med et turkisfarvet tempel. Tidlig om morgenen kan man se
vietnamesere lave morgengymnastik ved søen.
Vi besøgte en af Hanois berømte pagoder "Søjlepagoden"
der blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049.
På historiemuseet får man et indtryk af Vietnams historie, lige
fra den forhistoriske til den nyere historie med vietnamkrigen.
Vi besøger også Ho Chi Minhs mausoleum, hvor vi passerer forbi
de jordiske rester af den store landsfader der ligger i en
glassarkofag. Det skete under stor bevågenhed af vagter. Ingen
tale, eller støj, ingen klipklapper fodtøj, ingen bare skuldre,
eller ben ovenfor knæene, ingen fotoapparater eller video, og det
mindste blev påtalt.
Noget af eftermiddagen var til fri disposition i denne skønne by.
Om aftenen ser vi en forestilling af det berømte
vand-dukketeater, der er unikt for Vietnam.
. |


|
dag 11.
Halong-bugten
Om morgenen forlader vi Thien Thai hotel i Hanoi og kører mod
Halong.
Vi kører gennem enorme områder med rismarker, og vi gjorde holdt
et sted hvor vi kunne se ud over et stort område, hvor mange
mennesker, mest kvinder, gik i pløret og plantede ris.
Mændene gik bag en slags harve, med en muldyr foran, i 20-25 cm.
vand, og lavede det hele til pløre. Derefter kom kvinderne og
plantede risene. De gik med mega lange gummistøvler, og sank nok
ca. 25 cm. ned i mudderet. Risene blev med hånden stukket ned i
mudderet med ca. 15. cm. afstand, og ligeledes ca. 15. cm. mellem
rækkerne.
Når man kikker ud over landskabet er det svært at forstå
hvordan man får plantet den enorme mængde risplanter, også med
en tanke på, at her bliver der høstet tre gange om året.
I Halong går vi ombord på en kinesisk junke, og her skal vi bo
den næste døgn.
Vi sejler ud i den flotte Halong bugt, der består af ca. 3.000
kalkstensbjerge der hæver sig op over den blågrønne
vandoverflade. Vi gør ophold på nogle af de små øer, og
udforsker underjordiske grotter. og nyder udsigten fra
bjergtoppen.
Vi overnatter i vores kahytter.
. |


|
dag 12.
Det var en dejlig morgen at stå op til, og med en fantastisk
udsigt til høje grønklædte klippeformationer, som er en af de
smukkeste naturområder i verden.
Vi drikker vores morgenkaffe mens sceneriet glider forbi. Vi går
op på soldækket og nyder de sidste timer mens vi sejler mod
Halong.
I Halong venter bussen, og vi kører mod Hanoi, hvor vi igen skal
indlogeres på Thien Thai hotel.
Om aftenen fik vi afskedsmiddag på en lokal restaurant.
. |

|
dag 13.
Hele dagen er til fri disposition i Hanoi.
Det var en fornøjelse at gå på opdagelse, og der var tid til at
handle, og varerne var meget billige.
Kufferterne blev fyldt op.
Først på aftenen kørte vi til lufthavnen for hjemrejse til
Danmark.
. |


|
dag 14.
Vi ankommer til København midt på dagen.
En virkelig god rejse til Vietnam er slut.
. |
|
.
.
.
|
|