fortidensjelling.dk        danmarkskonger.dk        onlinephotos

Billeder og tekst fra mine rejser

onlinephotos

Mexico

Bulgarien

Kina

8 ugers oplevelsestur til sydøst-Thailand arrangeret af www.angelheart.asia, med
ophold på Park Lane Resort, Jomtien, og Villa Starlight Penthouse, Bang Saen.

Villa Starlight Penthouse, Bang Saen                        Park Lane Resort, Jomtien

En rejse til smilets land fra d. 5/1-2/3-2011

Afgang fra Kastrup 8.15 og ankomst til Bangkok kl. 7.00
Det var ikke så let at finde taxachaufføren, der stod og ventede på os i lufthavnen, men efter en opringning til Per (en af indehaverne af Angelheart Asia) som havde  med os at gøre, fandt vi chaufføren.
Det var en luksusbil, læderbetrukket sæder, der var fjernsyn og radio, der var en lille bar og så var der en adskillelse mellem chauffør og passagerer der kunne glide op.

Det tog ca. 1½ time før vi var ved Park Lane Resort i Jomtien, hvor vi skulle bo i en lejlighed.
Den var på 36 m2 med soveværelse adskilt og byggeriet var nyt.
Der var fire store blokke beliggende i en firkant, på hver otte etager med swimmingpool i gården, med flotte palmer.

Efter et lille hvil skulle vi på en rundvisning i området. Det var Morten (også en af indehaverne) som skulle vise os rundt. Vi kørte i en tuc-tuc, også kaldet grisebil, rundt i Jomtien-Pattaya, og Morten var rigtig god til at give informationer og fortælle om det vi kørte forbi.
Godt trætte om aftenen gik vi ned til stranden og promenaden ( der var 800 meter) hvor der er mange restauranter og spisesteder, med udsigt ud over havet. Vi fik noget at spise, og så bare hjem og få sovet.

klik

Tur til Pattaya

Pattaya er en større by med mange forretninger. Dem kikkede vi på, man kunne sagtens gå ind og se på varerne uden at nogen ville presse til køb, for det meste da.
Vi gik på stranden, badede i det varme hav. Vi nød den gode stemning, og så på de mærkelige folk der gik forbi.
Da det blev aften, gik vi ind i Valking Street ( som bliver spærret af for biler kl. 18.00),og der var gang i den, masser af mennesker, musik overalt i gaden og lysreklamer i alle farver. Vi fandt et sted at spise, og kl. 23.00 tog vi en taxa hjem. Vi havde fået udleveret et kort med adr. hvor vi boede, som vi kunne vise til taxa chaufføren.

Stranden i Jomtien

Iført liggestol og parasol. Men før vi har fået gjort os klar med badetøj, står der piger og kikker på vores fødder, og synes, at de trænger til en ordentlig omgang. De begyndte også at røre ved fødderne, og de sagde at det var gratis. Men det varede ikke ret længe før tasken og tæppet var foldet ud og den helt store tur var i gang med negle, fødder, fodmassage. Men det var dejligt.
Hele tiden kom der sælgere forbi med alt muligt, også mad, og frugt, som smagte rigtig godt.
Frokosten fik vi flere gange på No Name, en dansk restaurant på strandpromenaden, hvor københavner Per var vært sammen med sin yndige Thai kvinde.
Det var også her, at en dag hvor vi sad der til frokost, kom to ældre russiske kvinder og satte sig. De kunne kun russisk, men Per svang viskestykket flot op over skulderen og baskede med armene og sagde gok-gok, men de rystede på hovedet. Så prøvede Per med muh-muh og øf-øf, men nej, en af gæsterne sagde vov-vov, men de rystede ekstra kraftigt på hovedet. Men så rejste den ene sig op og sagde kyklikyh. Okay, det forstår jeg, sagde Per, og så fik de kyklikyh.

Penthouse lejlighed i Bang Saen

Vi fik tilbudt en luksus lejlighed i to dage da der var afbud p.g.a. dødsfald. Penthouse lejligheden er kendt fra Hammerslag i Thailand, og ligger på 28 etage.
Den er på 925 m2 og der er 225 m2 terrasse med fabelagtig udsigt til bjergene og ud over havet, og til flotte solnedgange. Vi prøvede også en jacussi på terrassen med udsigt over golfbanerne.
Der er 5 soveværelser, den største er 72 m2, den snuppede vi.
Alle gulve og trapper var belagt med store lyse marmorfliser, og der var en stor flot selvspillende flygel i den store opholdsstue, og store krystal lysekroner, det var rent luksus.
Der var hushjælp vi kunne spørge, hvis vi ikke kunne finde soveværelset. Hun rettede det hele til for os og lavede mad.
I den tid vi var der, var vi kun i lejligheden og på terrassen, der var rigtig meget at se på, og opleve alt det luksus, det var en rigtig god oplevelse.

Tiger Zoo

Vi blev afhentet i taxa og blev kørt 40 km. Til Tiger Zoo, og chaufføren ventede på os til vi ville hjem igen.
Der var mange flotte tigre, der var tiger opvisning, otte stk. tigre der kunne forskellige ting. Derefter elefant opvisning, seks stykker, der gjorde ting med bolde og balloner. Der var elefantridning, så vi fik en tur.
Der var krokodille opvisning hvor en thai stak en arm, og et hoved ind i gabet på krokodillen. Jeg kikkede væk, men de beholdt hovedet, det var grove løjer.
Der var også grisevæddeløb, og en gammel abekat, som man kunne blive fotograferet sammen med, mens den gav en kys på kinden.

Floating Market, Det flydende marked

8 km. syd for Jomtien. Vi tog en tuc-tuc som er meget billig.
Det var et dejligt sted med rigtig mange huse på pæle i vandet, med broer imellem så man kunne gå rundt fra hus til hus ude på vandet.
Der var så meget at se på og opleve, og man kunne købe næsten alt. Der sejlede små langbåde rundt, hvori de lavede mad og det hele var rigtig flot med mange farver, og der var musik, det var rigtig hyggelig.
Vi var også ude at sejle i en langbåd, og så det flydende marked ude fra vandet.
Vi kunne rigtig godt lide nypresset frugtjuise blendet med is.
Vi fik massage på hele kroppen, det var rigtig godt og tog en time. Det kostede 150 bath eller 25 kr.

Trætempel

Vi besøgte et trætempel i Nord Pattaya. Det var beliggende på en lille halvø.
Templet var overalt udskåret med flotte motiver, vistnok i mahogny. Taget var udført i spånstykker og gulvet var brede  planker på 30 tommer. Templet blev opført i det 17 århundrede og løbende restaureret siden1981.
Vi så også savværket og drejemaskinen, og der hvor de udskærer figurer.
Derefter så vi thaidans og en kampscene mellem to thaier, mens vi fik blended ananas drinks. Til slut en tur på elefantryg rundt om trætemplet.

Bangkoktur

Vi startede kl. otte med taxa som fulgte os hele dagen, plus en guide som fulgte med os. Det tog tre timer før vi var i Bangkok centrum og Wat Po, hvor vi så den liggende Buddha.
Derefter Grand Palace som var helt suveræn, og utrolig flot, det er ikke mange ting der kan sidestilles med den velholdte Grand Palace. Vi skulle have dækket vores ben og skuldre, så vi fik bukser og nederdele på, og så kunne vi gå ind og se de flotte templer og Buddhaer.
Desværre blev min rejseveninde dårlig af maveonde, og venlig hjælp kom ilende fra stedets ansatte. En familie der repræsenterede sig som mafiaen fra Palermo ydede stor støtte og kolde sodavand, og forklarede ivrigt på italiensk hvad der var at gøre.
Men vi måtte afbryde turen  og tage hjem til Jomtien.

Tur til Koh Samet

Vi kørte til Rayong og videre til Ban Pee, hvor der ventede en speedbåd som sejlede os over til Koh Samet, og det gik stærkt.
Vi blev sat af ved en fiskerestaurant et stykke fra land. Huset stod på pæle.
Vi spiste frokost, siddende på gulvet, ved et meget lavt bord, med fødderne dinglende ned tæt på vandet. Vi kunne se fiskene i vandet svømme rundt og kikke længselsfuldt efter vores tæer.
De havde en meget fornøjelig talende papegøje, der havde sit eget sprog, og gerne ville sidde på skulderen af personalet, men var utilfreds med at sidde på sin pind.
For at komme i land kom vi i en båd med snoretræk, og blev firet over til øen.
Vi bestilte en taxa til at køre os rundt på Koh Samet.
Det blev en tur vi aldrig glemmer, det gik over stok og sten, på grusveje, med store huller, så vi havde nok at gøre med at holde os fast, og vi blev rystet godt igennem i den åbne taxa.
Koh Samet har nogle flotte brede strande og laguner hvor man sagtens kunne få nogle dage til at gå. Vi kørte forbi en masse huse og hytter der bliver lejet ud til turister, men alt på øen virkede lidt primitivt, men var alligevel en god oplevelse.

Vi tog speedbåden tilbage til Ban Pee, og der ventede vores taxa på os og kørte os til en stor jungle ressort restaurant hvor vi spiste aftensmad. Det var et rigtig flot sted, delvis overdækket eller under trækroner, hvor fanerne monteret på træstammerne kørte på fuld speed, for at skabe lidt cirkulation i luften. Der var rislende vand og små damme med karper og sorte svaner.
Der var musik fra en tre mands orkester, og der var masser af flotte farvede lys, og så fik vi masseret arme og ben med gå væk myg af personalet.
Det var en kæmpestor restaurant med mange gæster, og vi hyggede os i lang tid der, inden vi gik ud til vores ventende taxa og kørte den lange vej hjem til Jomtien. Det var en stor oplevelse.

Gadekøkken

Er meget populær,  maden smager godt, men mange af disse gadekøkkener er ikke særlig rene. Vi brugte dem tit og fik ikke maveonde af det.
Der var et marked tæt på, hvor vi også købte aftensmad. Der var mange retter, og de fyldte maden i en plasticpose, suppe, kød og grønsager, og man kunne tage det med hjem, 20- 30 bath=4-6 kr.
En dag så jeg at de havde medister, og det skulle jeg smage. Det viste sig at medisten indeholdt ris, sådan får man nogle overraskelser.
Gadekøkkener har meget med grillede kyllinger og kyllingestykker og  grillet grisekød.
Noget der smagte rigtig godt var grillet kylling, hvor man tager kødet og laver store kødklumper og ryger det, 60 bath=12 kr.
Masser af motorcykler med sidevogn hvori der er installeret køkken med gril. Grillen er tændt når de kører rundt og bøfferne ligger på, og så holder de ind hvor der er nogle mennesker, og handlen går godt.
Mange ladbiler gør ligesådan, men mange har fyldt op med forskellige frugter, og det ser rigtig godt ud og frugterne smager fantastisk.
Og så er der nypresset ren frugtsaft, der er ikke noget bedre.